woensdag 25 februari 2015

Bodems van bijenkasten

Vandaag heb ik bodems onder een aantal kasten gemaakt. Je kunt bodems in soorten en maten krijgen, meestal passend bij de rest van de bijenkast. Ik heb bodems van het merk Nicot. Zij maken PVC bijenkasten.

Je kunt ook houten bodems krijgen en daar heb ik er ook een aantal van. Maar hout is minder duurzaam dan plastic in mijn geval: de bodems van hout gaan snel kapot, doordat het hout verrot. (misschien toch eens betere bijenstallen maken...).









Hoe dan ook, ik heb bakken van hout. En deze passen niet goed op de Nicot bodems. Er zitten pinnen aan die bodems. Als je daar een houten bak op zet, komt er een kier waardoor bijen kunnen ontsnappen en wespen er in kunnen. Kortom, dan sluit de bodem niet goed af.





















Dus moet ik gaten boren in de houten bakken zodat de pinnen er in passen. Sommige imkers halen de pinnen er af en schroeven de bodems dan aan de houten bakken vast.


Nu heb ik een heel aantal nieuwe kasten. Over een paar weken gaan mijn volken explosief groeien als alles goed gaat; fijn om daarop voorbereid te zijn.
















De bodem van een bijenkast zorgt er voor dat er aan de onderkant niet zomaar dieren de kast in kunnen. Belangrijke vijanden van de bijen zijn bijvoorbeeld muizen, wespen en hoornaars. Ook zorgt de bodem er voor dat bijen tijdens het transport er niet uit kunnen, en dat er lucht in de bijenkast kan. Die Nicot bodems zijn hier perfect voor geschikt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten