zondag 22 februari 2015

Ziek

Bijen hebben geen last van griep, maar imkers wel. Ik dus ook nu. Dan ben ik weer extra blij dat ik bijen als 'huis'dier heb.

Toen ik begon met imkeren, reisde ik veel voor mijn werk. Ik wilde een hobby die te combineren is met deze reizen, waarbij ik snel een of twee weken afwezig was. Bijen zijn wilde dieren die toevallig in kasten van de imker zitten. Je moet een aantal handelingen doen per jaar, en dan overleven ze wel. Het is zelfs het beste voor hen om zo min mogelijk hun leventje te verstoren.

Je moet de ziekten bestrijden. En zorgen dat ze met genoeg voer de winter in gaan. Als je dat hebt gedaan, zullen verreweg de meeste volken overleven.

Dus ik heb nu griep, en het laatste waar ik me zorgen over maak zijn mijn bijen. Die redden zich wel.

Ondertussen helpen ze de zieke imker wel: momenteel door heidehoning die verzachtend werkt bij kriebelhoest! Dank en hulde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten