donderdag 5 februari 2015

Zuinig met papier - wespen

Een collega had een oud wespennest bij zich. En tot mijn verbazing zag ik dat ook hier de raten zeshoekig zijn gevormd:

Zoals ik eerder al schreef, is zeshoeking verpakkingsmateriaal het meest efficient. Je hebt dan het minste verpakkingsmateriaal nodig in verhouding met wat je wilt verpakken. OK, eerlijk is eerlijk, ik zou de berekening niet voor u kunnen doen, maar dat is wat diverse sites daarover schrijven.

Een wespennest is gemaakt van een soort papier. Wespen knagen bijvoorbeeld rietstengels af. Als het stil is, kan je dat geknaag goed horen bijvoorbeeld als een schutting gemaakt is van rieten matten. Ook oud hout doet het goed bij wespen. Wat ze er af kunnen knagen, nemen ze mee en daar bouwen ze hun nest van.

(Tussen haakjes: ik heb eens een tropische hoornaarlarf op, een delicatesse in Azie. Deze werd gekookt in het nest. Het smaakte erg flauw, maar er zat wel een sterke kartonsmaak aan).

Let ook eens op hoe de diverse verdiepingen van het nest met elkaar verbonden zijn met kleine papieren zuiltjes:
Zuinigheid gecombineerd met stevigheid... ideaal dus.

Wat ziet dat er toch prachtig uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten