zaterdag 3 januari 2015

Ramen schoonmaken

Het nieuwe jaar begint passend... grote schoonmaak. Als bijen hun raten een paar jaar gebruikt hebben, worden ze donker. Dat is ongezond voor hen en dan zijn de raten niet meer bruikbaar. Die moeten dus schoongemaakt worden.

Liefst smelt je de ramen met een wassmelter, maar die heb ik (nog) niet. Dus... gewapend met een schilmes... (dat daarna niet meer in de keuken gebruikt kan worden!)

Een oud raam... en een schoongemaakte versie

Ik was vergeten hoe taai die ramen zijn! Was is geel, en bros bij koude temperaturen. Maar deze ramen bestaan uit een beetje was, propolis en vooral veel velletjes van larven die de cellen bewoond hebben. Het geheel is erg stevig maar ook erg moeilijk schoon te maken...



Nu scheelt het dat het mooi weer was. Want ik heb 50 ramen schoongemaakt. En dat duurt een paar uur. Met een sigaar, een zonnetje en een goed humeur kom je echter een heel eind.

Sommige mensen zouden dan de was er uit gaan smelten, maar ik heb dus geen wassmelter. Ik heb het één keer in de keuken gesmolten, maar dat doe je dus maar 1 keer. Je wilt geen was op je aanrecht, gasstel enz. hebben. Het is lastig schoon te maken. Dus de 'oogst' is in de kliko verdwenen, een goede halve kliko vol.

Het brandt dan wel goed, maar ik had medelijden met de buren (en goede voornemens voor 2015). Vandaar de kliko.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten