zondag 25 januari 2015

Kartonnen kasten

En als de temperaturen dalen... dan is er gewoon niet zoveel te doen of te zien. Tenzij je een werkruimte hebt voor klussen, maar dat heb ik niet. Zo'n klusser ben ik nu ook weer niet.

Dus dan maar eens lezen over nieuwe ideeen voor de bijenhouderij. Een heel handige site is http://www.imkerpedia.nl. Daar staat heel veel informatie over het bijenhouden bij elkaar. Overzichtelijk en met een goede zoekfunctie.

Verder 'hoor' je natuurlijk weleens iets op het imkerforum. Je kunt daar ook je vragen kwijt.

Zo zat ik onlangs eens te denken aan kartonnen kasten. Je hebt kasten in vele soorten hout, er zijn ook plastic varianten zoals die van Nicot, er zijn styropor (piepschuim) kasten zoals die van Segeberger. Ik zat te denken: waarom geen kartonnen kasten? Het is licht en duurzaam behalve als het nat wordt.

Blijkt dat ze wel in de handel zijn (in Belgie kosten ze EUR 8,80 en in Duitsland EUR 7). Ze worden gebruikt voor transport.
Maar ja hoe kan je nu voorkomen dat het nat wordt? Lijkt me sterk dat het duurzaam is. Het regent zo vaak. En bijenvolken produceren net als wij mensen veel condens. En erg groot/breed is hij ook niet... dus nu twijfel ik. Je moet ze per 10 tegelijk kopen, in ieder geval die in Duitsland. 

Zucht. Waarschijnlijk heb ik er niets aan. Hoewel...

U merkt het: wordt vervolgd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten