donderdag 15 januari 2015

Bijenraten en efficiency

Ik heb van die fijne mensen in mijn omgeving die me leuke en soms actuele bijenweetjes doorsturen. Die van vandaag ging over de zeshoekige raten.Waarom zeshoekig? Driehoekig kan toch ook, of vierkanten zoals in ruitjespapier. Maar nee, het moesten zeshoeken zijn. Waarom?

Een filmpje van TED-Ed (in het Engels):



Blijkt dat de zeshoekige vorm het meest ruimte-efficient is. Met andere woorden: je hebt het minste materiaal nodig om een honingraat te maken. Als je het zou ontwerpen, zou je het niet beter kunnen doen.

Mensen zijn hierdoor geïnspireerd en hebben bijvoorbeeld zeshoekige plantpotten gemaakt om zo veel mogelijk ruimte in de kas te benutten, of zeshoekige verpakkingsmaterialen.

Als wij mensen dit niet zomaar uit onze mouw schudden, zouden die bijen dat wel allemaal zelf bedacht hebben? Zou het vanzelf ontstaan zijn? Ik kan dat niet geloven, als ik zo'n perfect ontwerp zie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten