dinsdag 6 januari 2015

Oxaalzuur tegen de varroa mijt

Tja, staatsvijand nr. één voor het bijenvolk is de varroa mijt. (wat is ook weer een mijt??? Dat is een soort insect maar dan met acht poten in plaats van zes). Het is een kleine parasiet die zich vastbijt op bijen en ze leegzuigt. Sinds ik varroa bestrijd, gaat het goed met mijn bijen. Dus ik ga er maar vanuit dat zij het grootste probleem vormen.

Hoe bestrijd je nu een mijt en houd je de bijen in leven? Je kunt moeilijk alle mijten tussen de bijen uit halen... Daar heeft de universiteit in Wageningen een oplossing voor bedacht. Deze staat hier. In de winter, nu dus, moet je de bijenvolken openmaken en met een oxaalzuuroplossing besproeien. De varroa mijt kan daar niet tegen en de bijen wel. De mijten gaan dan voor 90% dood. En weg is je varroa probleem!

Eerst eens alle materialen verzamelen om goed beslagen ten ijs te komen:


Oxaalzuur is behoorlijk zuur, vandaar een veiligheidsbril, mondkapje en handschoenen. (alhoewel ik ze niet heb gebruikt - dat is wellicht overmoed...) 600 gram suiker, 600 gram water en 35 gram oxaalzuur, dat is het recept voor 1 liter oxaalzuur oplossing. Daar kan je 20-25 volken mee behandelen.

Je kunt bijen het best met suikerwater besproeien, dat nemen ze op en dat likken ze van elkaar af. Daarom moet er suiker in. Een gebruikte cola-fles is heel handig om het in te vervoeren. Met de doseerspuit mik je de zuur oplossing in de bijenkast.

Het is nog biologische bestrijding ook, want oxaalzuur komt gewoon in je eigen lichaam voor en in groenten als spinazie, bietjes (en ook in nierstenen...).

Heb je de oplossing gemaakt dan moet je de bijen ermee besproeien. Je mag de bijenkast maar HEEL even open doen want anders gaan de bijen dood. Ze gaan al dood als ze afkoelen tot onder de negen graden. Vandaag was het een graad of twee, drie buiten. Dodelijk voor bijen.

Met dit weer zitten ze op een klont op elkaar om zich warm te houden. Het lukte me niet om een goede foto te maken vandaag, het was te donker en ik was bang dat er oxaalzuur in mijn geliefde mobiel kwam! Op www.Imkerpedia.nl staat een mooi plaatje er van de oxaalzuur behandeling:


Het goede nieuws van vandaag is dat ALLE 27 bijenvolken nog leven! Ik was helemaal blij, zelfs toen ik twee keer gestoken werd! Tja, geen handschoenen aan, dan weet je het wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten