woensdag 18 januari 2017

Mijn honing en de goedkoopste supermarkthoning

Ik verkoop honing op de school waar ik werk. Drie leerlingen kwamen op het lumineuze idee om te testen of mijn honing echt het geld waard is. Ze gingen mijn Biesbosch honing vergelijken met de goedkoopste honing uit de supermarkt en met suikerwater. Ze hadden gelezen dat honing bacteriedodend is.

Suikerwater is ook bacteriedodend: bij een hoge concentratie suiker gaan bacterien dood. Daardoor bederft jam niet zo snel. Maar is honing nu meer bacteriedodend? Werkt het beter dan suikerwater? In theorie wel: in honing horen stoffen te zitten die tegen bacterien werken.

De jongens gingen bacterien vangen. Ze kweekten een soort op en deden de honing in verschillende verdunningen over de bacterien heen.

Het bleek dat de goedkoopste honing even goed tegen bacterien werkte als suikerwater. Mijn honing werkte VEEL beter.

Ik blij: victorie! De verkoop op school is veel sneller gegaan sinds de jongens dit ontdekt hebben. Ik heb gelijk een berichtje gestuurd naar het blad Bijenhouden van de NBV (Nederlandse Bijenhouders Vereniging).

Het is wel een onderzoek van middelbare school leerlingen. Geen geavanceerd wetenschappelijk onderzoek. En toch is het heel leuk dat er zo'n resultaat komt.

2 opmerkingen:

  1. Goed verhaal Luuk. Ik wil nu eigenlijk ook wel een paar potjes bestellen, hoe doe ik dat? Gr. Johan Boef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Johan, leuk! ik contact wel ff via facebook. Groeten, Luuk

    BeantwoordenVerwijderen