zondag 5 februari 2017

5 februari

In Februari valt er niet veel te melden over de bijen. Gisteren had ik een paar kasten open van een bevriende imker. Hij heeft heel weinig bijgevoerd. Het lijkt me sterk dat zijn volken de winter gaan overleven. Desondanks heb ik ze behandeld met oxaalzuur tegen de varroamijt. De oxaalzuur is opgelost in suikerwater, dan hebben ze weer voor een paar dagen genoet. De volken leefden nog wel.

Verder vinden de bijen het best. Als het koud wordt, zitten ze in een kluit opeen. Ze houden zo elkaar warm en verbruiken een of twee kilogram voedsel per maand. Ze hebben meestal wel wat eitjes, maar niet veel.

De echte aanleiding om aan eitjes te beginnen is verse stuifmeel. Als de bijen vers stuifmeel binnenbrengen, is dat voor de koningin een reden om met eitjes leggen te beginnen. Dat kost erg veel voer, vandaar dat de koningin daar pas in maart of april mee mag beginnen. Net voordat de voorjaarsbloeiers gaan knallen. Fruitbomen, bollen enzovoort.

Hebben de bijen dan geen stuifmeel in de winter? Jawel, ze leggen een voorraad aan. Maar deze voorraad is gefermenteerd. Dat wil zeggen: bacterien (of gisten?) hebben de stuifmeelvoorraad zo behandeld dat het lang houdbaar wordt. Net als onze yoghurt, wijn/bier enz. Dat smaakt blijkbaar anders dan vers stuifmeel.

Nu staan de elzen in volle bloei. En toen ik mijn sigaar zat te roken voor een van mijn bijenstanden, zag ik bijen met grijs stuifmeel binnenkomen. Dus... over drie weken verwacht ik heel wat nieuwe bijtjes die uitkomen. Uit de eitjes die vandaag gelegd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten