zaterdag 30 mei 2015

Eerste oogst

Jaja, de eerste honing is binnen!!

Dat gaat zo: eerst zie ik dan één bijenvolk de honingkamer vol heeft. Dan denk ik: die honingkamer er maar eens afhalen. Maar op die stand is er dan maar één volk dat de honingkamer vol heeft.

Die volle honingkamer zet ik dan in de gang van ons huis. Erg praktisch natuurlijk maar niet heus. Goed afgedekt met plastic zodat er geen stof bij kan. Het staat daar dan een week of zo behoorlijk in de weg. (soms lekt er een klein drupje honing uit... ook heel fijn).

Vervolgens zie ik dat meerdere volken hun honingkamer vol hebben. Uiteindelijk ben ik gisteravond gaan oogsten en met zes bakken naar mijn moeder gegaan. Die heeft de honingslinger nog staan. Zo ziet de achterbak van de auto er dan uit:
Bedenk hier nog ongeveer 100 zoemende bijen bij. Ik had bij 1 bak de bijen er niet uit gehaald en dat was niet zo'n goed idee.

Vrouwlief hielp met ontzegelen. De honing zit namelijk in afgesloten cellen, en de deksels moeten er af gehaald worden:

 Dan de honingraten in de slinger en daar komt heerlijke honing uit! Opgevangen in een emmer van levensmiddelen plastic.

De eerste honing zit in de pot! Lichte voorjaarshoning dus. Ik was juist bezig met mijn laatste potje hier... Ik schat dat ik zo'n 50 kg geoogst heb. Niet slecht voor een te koud en te droog voorjaar! En nu op naar de zomerhoning...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten