vrijdag 29 mei 2015

Help, een zwerm op school!

Als een bijenvolk nieuwe koninginnen heeft gemaakt, gaat de oude op stap. Met een heel deel van de aanwezige bijen!

Nu was ik dat heel slim voor geweest, door een volk in drieën te delen. Dan gaan ze minder snel zwermen. Ze hebben dan niet allemaal een koningin, maar maken die zelf.

In één van die kleinere volken hadden de dames twee koninginnen gemaakt. En toen was één in het volk gebleven, en één vertrokken.

Ja, natuurlijk: precies toen ik met een les wilde beginnen, kwam de conciërge me roepen. In het fietsenhok van de leerlingen hangt een zwerm. Wat te doen?

Gelukkig was er iemand om mijn les over te nemen. Ik heb de bijen in een kartonnen doos geschept. Binnen 20 minuten zat bijna alles in de doos. De bijen waren zo mak als wat: ik kon het zonder kap doen. Heb nog een paar leerlingen van VWO 5 mee laten kijken in de doos.

Maar wat moet je nu met een heel kleine zwerm? Dit volk was nauwelijks levensvatbaar, zo klein.

Ik heb de doos bovenop een ander volk gezet. Een klein gat er in, en ook bovenop dat andere volk een klein gat, zodat de bijen door het andere volk heen moeten om naar buiten te gaan. Dan blijven ze hopelijk daar. En de koninginnen vechten dan totdat er één dood is.

Maandag hoor ik wel van de conciërge of het goed gegaan is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten