zaterdag 16 mei 2015

Bijen van het fruit af

He he, alle bijen zijn weer terug bij de stal. Het fruit is nu wel uitgebloeid. Bij één fruitteler hadden de peren maar anderhalve week gebloeid. Bij een andere fruitteler hebben de bijen 3 weken gestaan. Hij heeft meerdere rassen peren en appels. Die bloeien net op een andere tijd.

De vraag is natuurlijk of er nu honing in de kasten zit. En als rechtgeaarde bijenboer moet ik dan even klagen. Het was winderig, op zich wel zonnig maar toch koud. En dan maken bijen geen honing. In het beste geval 50 kilo, schat ik. Het moet nodig even warm worden, zodat alle verzamelde nectar ingedikt kan worden.

Eén kast was zo zwaar dat ik hem in twee delen heb moeten verplaatsen. Hij was niet te tillen. Dat is dus een heel goede koningin, denk ik dan. Die maakt er een fantastisch volk van.

En waarom vergeet ik nu altijd één kast dicht te doen als ik ze in de auto zet... dat is me nu drie keer gebeurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten