woensdag 14 maart 2018

Siberische beer en bijen

Het wordt een pittig weekje voor mijn bijen. Ze hebben op het goede weer gereageerd door stuifmeel te halen. In de gauwigheid zag ik dacht ik els, wilg en krokus.

De koningin reageert op vers stuifmeel door nieuw broed aan te zetten. Eitjes en larven in overvloed nu. Deze worden bewaard bij ongeveer 36 graden celsius voor een optimale ontwikkeling.

En daar zit 'm het probleem. Er komt een koudegolf aan, terwijl de bijen juist warmte nodig hebben. Dus ze hebben nu, aan het einde van de winter, veel honing nodig om te verbranden. De voorraden zijn niet groot meer bij veel volken.

Vandaar dat ik vandaag, ziek en al, zes volken bijgevoerd heb met suiker-fondant (apifonda). Ik wil niet nog meer winterverliezen.

Ik heb deze winter 6 van de 36 volken verloren. Een sterftepercentage van 17% dus. Dat is aan de hoge kant. Ik wijt het aan:

  • de varroa die ik niet goed heb kunnen bestrijden bij een aantal volken (toen had ik het in mijn rug). Twee kasten met heel veel voer waren toch leeg. 
  • Slechts twee darrenbroedige volken, dat is niet veel. 
  • En een aantal kasten is opengewaaid tijdens de winterstorm. Twee daarvan hebben het niet overleefd. 
Goede leer voor de volgende keer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten