dinsdag 6 maart 2018

Meer dan genoeg volken over

Gisteren was de eerste dag van het jaar dat je met goed fatsoen de bijenkasten kon controleren. Temperatuur boven de 10 graden en dan de kasten niet langer dan 2 of 3 minuten open hebben. Ik heb 24 volken gecontroleerd.

Wat ik dan doe: ik open een kast. Zit er condens op de dekplank dan is er eigenlijk zeker wel broed ergens. Dan kijk ik waar de meeste bijen zitten, die raat haal ik er uit en controleer ik op eitjes, broed en verzegelde broedcellen. Regelmatig zit ook de koningin op deze raat.

Bij mijn volken op twee broedbakken zit de koningin eigenlijk altijd beneden. Als er broed is, zit het daar.

Ik weeg de volken door de achterkant van de kast op te tillen, lichte kasten voer ik bij met apifonda of met raten uit dode volken.

Wat ik niet doe: ik durf de koninginnen niet te merken en te knippen. Ik ben bang dat de bijen haar dan inballen of dat ik zelf iets verkeerd doe, en in deze tijd van het jaar is een volk dan verloren.

Wat ik ook niet doe: elke raat beoordelen. Dat doe ik alleen als ik aanwijzingen heb dat er iets grondig mis is (darrenbroed bijvoorbeeld). Het kan zijn dat er wel een koningin is, maar dat ze nog geen eitjes legt.

Een volk was darrenbroedig, een volk was doodgeregend doordat tijdens de storm in februari het dak er van was afgewaaid. Een volk, met wel 20 kg of meer honingvoorraad, was ook dood. Geen idee waardoor. Een volk is nog niet zeker: ik zag de koningin niet en ook geen eitjes, maar omdat ik niet uitgebreid controleer, kan ik er eigenlijk niets van zeggen. Eens kijken of ze stuifmeel binnenbrengen de komende dagen.

Ik heb dus meer dan genoeg volken voor verhuur aan fruitboeren. Want mijn kasten in de Biesbosch heb ik nog niet gecontroleerd. Al waren daar drie volken opengewaaid en ingeregend bij de februaristorm en daarna nog een keer tijdens de vorstperiode. Toch zaten overal nog levende bijen in... het zijn harde beesten, zeg!

Nu proberen enkele volken te verkopen. EUR 12,50 per straatje bezet door bijen lijkt me redelijk in Maart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten