dinsdag 28 februari 2017

Propolis tinctuur maken

En toen waren er diverse mensen die aan me vroegen of ik ook propolis had. Ik leg nog wel een keer uit wat dat doet. Samenvatting: een natuurlijk antibioticum en het dekt open wonden goed af.

Als je een bijenkast opendoet, zeker in de herfst en winter, moet je echt je best doen. De bijen maken de kast dicht met een soort hars dat ze van planten oogsten. Dit heet propolis. Er zitten stoffen in die antibacterieel werken. Of ze ook tegen virussen werken durf ik niet te zeggen.

Toen het in februari een keer 13 graden was, heb ik een paar kasten opengedaan en wat van die 'bijenkit' geoogst met een beitel. Dat ziet er zo uit:

Het is een taai spul. Als je het op je kleren krijgt, krijg je het er moeilijk uit. Het lost wel op in alcohol.

Wat ik nu geoogst had was bijenwas gemengd met propolis. De was moest ik er uithalen. Was smelt bij ongeveer 70 graden celsius. Dus au-bain-marie: een ijzeren bakje in een pan.
De pan en het bakje heb ik bij de kringloop gekocht. Ik heb een keer spullen van mijn vrouw gebruikt bij het wassmelten en krijg daar nog altijd verwijtende blikken over.
 De oogst: een vies ijzeren bakje (propolis is ERG plakkerig), een half honingpotje was en ongeveer 0,3 liter 96% alcohol met zo'n 20% propolis er in.

DILEMMA: is het goed genoeg? Kan je het zo gebruiken?

Hier ga ik de mensen voor benaderen die om de tinctuur gevraagd hebben. Er zitten vast mensen tussen die het uit willen proberen. Krijgen ze van mij een gratis flesje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten