zondag 7 mei 2017

Fruitbloei over - volken vermeerderen

Ja, de fruitbloei is al een paar dagen over. Maart was warmer dan April, hoorde ik. Dat zegt genoeg. Alles was vroeg dit jaar, maar er zal wel niet veel honing in mijn kasten zitten. Ik ga morgen en overmorgen kasten weghalen. Paardebloemen en paardekastanje bloeit nog, en herik/koolzaad/wilde mosterd ook. En dan is de voorjaarsbloei alweer over.

Het wordt dus als snel zwermtijd voor de bijen, en dus tijd om volken te vermeerderen. Bijen gaan nu hoe dan ook nieuwe koninginnen maken, en dan ga ik nieuwe volken maken. Ik heb er 10 extra nodig en liefst bijvoorbeel 15, dan kan ik ook een aantal volken op de Linde zetten. Die bloeit meestal tweede helft van juni.

Ik ga dus komende dagen volken delen; een aantal raten met een koninginnedop (een koningin in aanleg) gaat in 1 kast. Die koningin ontwikkelt zich en is met de bijen die daarbij horen de start van een nieuw volkje. Als de koningin aan de leg is, zet ik hem in plaats van een groter volk. Dan gaan alle vliegbijen naar dat nieuwe volk. Het oude volk is dan kleiner en het nieuwe groter en na een of twee weken zie je het verschil niet zo meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten