maandag 8 juni 2015

Vind de koningin...

Tja, vind de koningin maar eens in een volk met 10-20.000 bijen. En dan heb ik het nog niet eens over een echt groot volk.

Ik keek vandaag drie volken na, en ja hoor: bij één ervan zag ik een koningin. Het was een jonge koningin, want het volk had net nieuwe gemaakt. Gelukkig waren er niet veel bijen uitgezwermd.

Onmiddellijk heb ik de koningin gevangen en met een blauwe stift gemerkt. Dan kan ik haar later gemakkelijker vinden.

De koninginnen die dit jaar geboren worden moeten blauw worden gemerkt. Daarna heb ik haar weer in het volk gezet. Dit was de reactie van de bijen:
De bijen likken haar helemaal af, de koningin vindt het prima. Gelukkig blijft de blauwe vlek keurig zitten. Het zijn speciale merkstiften.

Een koningin kan vijf jaar oud worden, en er zijn dan ook vijf kleuren om ze te merken: 2015 is blauw, net als 2020. Dan zijn de koninginnen die dit jaar geboren zijn, allemaal dood en beginnen de kleuren weer overnieuw. Vorig jaar was groen, volgend jaar wit, dan geel, dan rood. Zie ook hier, een andere leuke bijenblog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten